کابل کواکسیال چیست + چه کاربردی دارد؟
نوشته شده توسط : ادمین جهان صنعت گستر

برای مشاهده کانال‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای از کابل کواکسیال (Coaxial) در پشت تلویزیون استفاده می‌شود. کابل آنتن مصارف مختلفی دارد و علاوه بر مصارفی که در منازل دارد، در دوربین‌های مداربسته، شبکه‌های کامپیوتری و… نیز کاربرد دارد. کابل‌های کواکسیال بر اساس ویژگی‌هایی که دارند در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند.

انواع کابل کواکسیال

کابل‌های کواکسیال باتوجه‌به قطر، فرکانس و مقاومت، در انواع مختلفی تولید می‌شوند. درحالت‌کلی می‌توان کابل‌های کواکسیال را در دو گروه Thinnet و Thicknet قرار داد.

کابل‌های Thinnet عمدتاً در شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌های رادیویی مانند بی‌سیم نظامی کاربرد دارد و نرم و منعطف است. مدل‌های نازک آن، توانایی ارسال سینگال‌ها تا مسافت 185 متر دارند بدون اینکه سینگال‌ها تضعیف شوند. کابل‌های Thicknet نیز منعطف هستند و هرچه هسته ضخامت آنها بیشتر باشد، در فواصل طولانی بهتر عمل می‌کنند. مدل‌های ضخیم آن، توانایی ارسال سیگنال‌ها تا مسافت 500 متر را نیز دارند.

مدل‌های مختلف کابل کواکسیال از نظر کاربرد شامل RG6، RG11، RG59 و RG60 هستند. RG6 در تلویزیون و ماهواره استفاده می‌شود. RG11 در فواصل طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. RG59 در دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود و RG60 در تلویزیون و ماهواره برای تصاویر باکیفیت بکار می‌رود.

برای خرید انواع سیم و کابل و کابل کواکسیال از بهترین برند های بازار میتوانید به فروشگاه سیم و کابل ستایش مراجعه کنید و سیم و کابل خراسان افشار نژاد میتواند به عنوان بهترین برند در بازار بهترین انتخاب برایتان باشد.

خرید کابل افشان

آیا کابل کواکسیال برای ماهواره مناسب است؟

کابل‌های کواکسیال ( انواع کابل آنتن ) بر اساس ویژگی‌هایی که دارند، در فواصل طولانی دچار تضعیف سیگنال نمی‌شوند و نویزها را حذف می‌کنند همچنین داده‌ها را در برابر سیگنال‌های مزاحم محافظت می‌کنند و تصاویر را با کیفیت بالا ارائه می‌دهند. هسته کابل‌های کواکسیال می‌تواند از جنس آهن، مس یا آلیاژهای مختلف باشد ولی نوع مسی آنها عملکرد بهتری دارد. این کابل‌ها پهنای باند 300 مگاهرتزی را پشتیبانی می‌کنند. هزینه نگهداری پایینی دارند و برای سیستم‌های آنالوگ و دیجیتال قابل استفاده هستند.بهترین کابل آنتن تلویزیون

کابل تلویزیون یک نوع کابل کواکسیال از نوع انتقال سیگنال است و همه‌ کابل‌های کواکسیال قابل نصب روی آنتن نیستند و باید ویژگی‌هایی داشته باشند. عواملی مانند مقاومت، ضخامت و… که باید در هنگام تهیه آنتن و بهترین کابل کواکسیال برای ماهواره مورد بررسی قرار بگیرند.

خرید کابل فرمان

کابلی که تهیه می‌کنید باید دقت کنید که دارای مقاومت 75 اهم باشد تا قابلیت نصب بر روی آنتن تلویزیون را داشته باشد. همچنین باید با ضخامت 22 AWG باشد تا تصاویر را با کیفیت مناسب ارائه دهد. از دیگر ویژگی‌های یک کابل مناسب برای آنتن تلویزیون می‌توان به انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد. کابل تلویزیون باید منعطف باشد و افت سیگنال پایینی داشته باشد. البته عوامل مختلفی در افت سیگنال تاثیر می‌گذارند. عواملی مانند کیفیت کابل، مدت زمانی که کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنظیمات آنتن، محل قرارگیری آنتن و… در افت سیگنال‌ها موثر هستند.

کابل‌های کواکسیال RG6 و RG11 برای نصب بر روی آنتن مناسب هستند. نوع رسانای مرکزی آنها با روکش مسی است و برای انتقال سیگنال‌های دیجیتال خانگی مناسب هستند. کابل RG59 نیز برای انتقال سیگنال‌های آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرند همچنین برای دوربین‌های مداربسته با برد کم نیز به کار می‌رود و رسانای مرکزی آن از جنس مس یا آلومینیوم با روکش مس است.

بهترین-کابل آنتن تلوزیون

نکات مهم در انتخاب بهترین کابل آنتن ماهواره

هنگام تهیه کابل برای ماهواره یا تلویزیون لازم است که به نکاتی توجه شود. یک کابل مناسب باید ویژگی‌هایی داشته باشد و پاسخگوی نیازتان باشد تا تصاویر را با کیفیت بالا و بدون اختلال تماشا کنید. نکاتی مانند قطر کابل، امپدانس، ضریب محافظ، طول کابل و… باید مورد توجه واقع شوند.

 




:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: